1.0 Teori
- Teori Keusahawanan
1.1 Keusahawanan
Daripada Perspektif Ekonomi
Teori awal menyentuh
soal- soal fungsi dan peranan uasahawan dan keusahawanan dalam pembangunan
ekonomi. Hal ini demikian kerana sebahagian konsep keusahawanan ini telah
diperkenalkan oleh ahli- ahli ekonomi seperti Richard Cantillon,, Adam Smith,
Joseph Schumpeter dan lain- lain yang menyentuh tentang keusahawanan dan
kesannya terhadap pembangunan ekonomi masyarakat.
Antara ahli ekonomi
yang banyak memberi sumbangan dalam bidang keusahawanan ialah Joseph Schumpeter
(1934) yang melihat keusahawanan sebagai kuasa kemusnahan yang kreatif. Model
yang dibawa oleh Schumpeter melihat inovasi sebagai teras kepada kegiatan
keusahawanan apabila inovasi ini dilaksanakan oleh individu yang bergelar
usahawan. Menurut Schumpeter, kegiatan keusahawanan merangkumi semua kegiatan
atau usaha yang membawa kepada satu bentuk pembaharuan termasukalah kepada
proses teknologi baharu atau produk baharu. Contohnya ciptaan wireless oleh
Marconi yang telah menjadi industry perhubungan satu revolusi dan meningkatkan
kegiatan ekonomi secara keseluruhannya. Schumpeter juga turut membincangkan
soal keseimbangan (equilibrium) apabila beliau menimbulkan persoalan ‘siapakah
dan apakah’ dan bukannya ‘mengapakah’ yang menyebabkan ketidakseimbangan
berlaku dalam ekonomi. Beliau mengaitkan keadaan ini dengan tindakan usahawan
melalui daya inovasi dan kretivitinya serta berpendapat usahawanlah yang
membawa perubahan kepada pembangunan ekonomi sesebuah negara.
Selain itu, Israel Kirzner (1979) telah menghubungkan
keusahawanan dengan sal ketidaktentuan, apabila beliau cuba menerangkan elemen
keuntungan yang terdapat dalam kegiatan ekonomi. Menurutnya lagi, seorang
usahawan berperanan sebagai orang tengah atau arbitrager, iaitu segala peluang
yang dilihat akan diambil kesempatan sepenuhnya.
1.2 Keusahawanan
Daripada Perspektif Sosiologi
Keusahawanan juga
seringkali berkait rapat dengan perspektif sosiologi. Pendekatan sosiologi
menerangkan keadaan sosial yang mempengaruhi kemunculan seorang usahawan dan
faktor- faktor sosial yang mempengaruhi keputusan untuk menjadi usahawan.
Salah satu ahli
sosiologi awal, Max Weber (1958) telah mengaitkan keusahawanan dengan elemen
keagamaaan yang dijadikan landasan untuk mencapai kejayaan dalam aktiviti
ekonomi. Menurut Weber, nilai-nilai keagamaan yang universal seperti kejujuran
menjadi faktor yang penting dalam menggerakan aktiviti keusahawanan.
Kepercayaan dalam kehidupan beragama ini melahirkan sikap tekun dan
bertanggungjawab dalam bekerja dan menjadi pendorong kepada pengumpulan aset-
aset yang produktif. Beliau mengatakan
bahawa kejayaan golongan Protestant dalam kegiatan ekonomi disebabkan oleh
ajaran agama itu sendiri. Pegangan yang kuat terhadap agama telah menjadi
dorogan kepada mereka untuk menccapai kejayaan dalam bidang ekonomi.
Gibbs (1972) pula
mengemukakan model keusahawanan yag dikenali sebagai model pembangunan sosial.
Model ini menerangkan proses dan
perhubungan sosial yang dilakukan oleh seseorang dan memaksa diri mereka utuk
melakukan perubahan dengan mengambil keputusan untuk menceburi diri dalam
perniagaan. Model ini memerlukan kesungguhan persiapan mental, fizikal dan
kewangan serta personaliti yang tertentu. Sementara itu, model yang
diperkenalkan oleh Shapero dan Sokol mengaitkan keadaan sosial dan dua faktor
yang mempengaruhi seseorang membuat keputusan untuk menjadi usahawan, iaitu
faktor dorongan keusahawanan dan faktor situasi.
1.3 Keusahawanan
Daripada Perspektif Psikologi
Salah satu pendekatan
yang digunakan oleh pengkaji untuk mengkaji bidang keusahawanan adalah dengan
melakukan kajian terhadap ciri- ciri dan sifat persoonaliti sesesorang hyang
memulakan perniagaan yang baharu. Pengkaji mendapati bahawa terdapat perbezaan
cara seseorang usahawan bertindak dan bertindak balas dan perbezaan ini ialah
hasil kajian mereka secara intrinsik. Kajian keusahawanana yang berabad- abad
yang lalu telah mengenalpasti beberapa
ciri personaliti yang membezakan usahawan dengan bukan usahawan.
Teori kehendak pada
pencapaian mengikut McClelland (1961), individu- individu yang mempunyai
kehendak pencapaian yang tinggi merupakan golongan yang lebih suka mengambil
tanggungawab ke arah mencapai sesuatu matlamat dengan usaha sendiri. Beliau
telah Berjaya mempelopori kajian ilmu keusahawanan dengan teori kehendak pada
pencapaiannya. Model ini telah diuji di India dan menjadi bahan rujukan bagi
negara- negara dunia ketiga yang cuba mencari penyelesaian masalah
sosio-ekonomi melalui keusahawanan.
1.4 Keusahawanan
Daripada Perpektif Islam
Dari sudut Islam,
perniagaan merupakan aktiviti yang penting sejak sekian lama. Ia telah bermula
sejak kehidupan manusia di atas muka bumi, dan terus berkembang pesat dari semasa
ke semasa seiring dengan perkembangan kehidupan manusia itu sendiri. Habil ,
anak kepada Nabi Adam telah mempelopori bidang pertanian , manakala saudaranya,
Qabil mengusahakan bidang penternakan. Kebanyakan nabi- nabi selepas itu turut
menceburkan diri dalam bidang keusahawanan samada dalam bidang penternakan,
pertanian, pertukangan atau perniagaan.
Nabi Muahammad s.a.w.
juga pernah mengembala kambing sewaktu baginda s.a.w. masih kecil lagi. Baginda
juga terlibat dalam perniagaan semnnjak zaman kanak-kanak lagi sebagai pembantu
kepada bapa saudaranya yang merupakan seorang pedagang pada ketika itu. Setelah
meningkat dewasa, baginda telah diberi kepercayaan daripada Saidatina Khadijah
r.a. untuk menguruskan perniagaan beliau. Kecekapan dan kejujura Rasullullah
s.a.w. dalam menguruskan perniagaan begitu terserlah sehingga baginda deberi
gelaran al- Amin (orang yang amanah) di kalangan penduduk Mekah pada ketika
itu.
Islam menganjurkan
konsep keusahawanan yang luas di mana ia merangkumi aspek kehidupan di dunia
dan akhirat. Ini bermakna aktiviti keusahawanan yang dijalankan di dunia
mempunyai hubungan dengan agama juga kehidupan di Akhirat.
Keusahawanan merupakan
aktiviti yang amat digalakkan oleh Islam. Bidang perniagaaan merupakan sumber
utama rezeki. Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w dalam hadis baginda yang
bermaksud, “Sembilan persepuluh sumber rezeki (boleh diperoleh) melalui
perniagaan” (hadis riwayat Tarmizi). Menurut pandangan Islam, perniagaan
melibatkan aktiviti jual beli iaitu pertukaran barang yang dilaksanakan oleh
manusian untuk memenuhi keperluan kehidupan seharian serta memberi keselesaan
hidup.
Menjalankan perniagaaan
juga merupakan sebahagian daripada tugas khalifah Allah. Anusia diciptakan leh
Allah untuk beribadat kepadaNya dan juga menjadi khalifah Allah di muka bumi.
Peranan khalifah ialah mentadbir dan menguruskan alam ini. Dengan kata lain,
manusia diberi tanggungjawab untuk membangunkan kehidupan yang baik dan
sejahtera kepada manusia sejagat dan seluruh alam. Oleh itu, keusahawanan
merupakan salah satu cara membina kehidupan yang baik. Ia dapat membantu
manusia memenuhi keperluan dan member keselesaan kepada kehidupan mereka.
Oleh hal yag demikian,
seorang usahawan Islam harus sedar bahawa mereka bukan sahaja sekadar mencari
keuntungan peribadi, tetapi memenuhi tuntutan fardhu kifayah hyang
dipertanggungjawabkan kepada mereka. Tanggungjawab mereka adalah untuk
menyediakan barangan keperluan masyarakat. Meskipun menyedari bahawa kewujudan
usahawan adalah penting kepada masyarakat, mereka tidak harus mengambil
kesempatan untuk mengaut keuntungan sehingga menzalimi masyarakat. Formula
kejayaan keusahawanan dalam Islam pula mempunyai pertalian rapat dengan
kesejahteraan di akhirat yang tidak mungkin boleh dipisahkan sama sekali.
Usahawan yang Berjaya mencapai al-Falah iaitu mendapat keredhaan Allah di dunia
dan di akhirat. Bagi memperolehinya, aktiviti keusahawanan harulah dilaksanakan
dengan mengambil kira peraturan syarak serta nilai akhlak mulia. Seorang
usahawan akan mendahulukan keredhaan Allah daripada mengejar keuntungan
material meskipun aktiviti tersebut berpotensi member keuntungan yang lumayan.
pada masa yang sama, usahawan perlulakh memiliki akhlak yang mulia. Islam menuntuk agar peniaga sentiasa jujur, amanah, benar dan bertimbang rasa kepada orang lain.akhlak yang ditonjolkan oleh seorang usahawan akan mencerminkan peribadian seorang muslim serta melambangkan ajaran agama Islam itu sendiri. Pelanggan bukan hanya menilai produk yang dijual, tetapi pada masa yang samamereka turut menilai kepribadian seorang usahawan. Usahawan yang mempunyai akhlak yang mulia akan disukai dan dihormati oleh masyarakat. Hal ini akan member nilai tambah kepada usahawan dan pemangkin kepada kejaayannya dalam kegitan keusahawanan.
2.0 Pembangunan Keusahawanan di
Malaysia
Keusahawanan di Malaysia bermula seawal zaman Kesultanan
Melaka apabila penduduk tempatan berurusniaga dengan pedagang asing. Apabila
British memerintah Tanah Melayu, mereka telah menukarkan struktur sosial dengan
menjalankan pemerintahan “Pecah dan Perintah”. Dengan cara ini, kaum Melayu
bekerja sebagai pentadbir dan disektor pertanian, kaum Cina berkerja dilombong
dan berniaga, manakala kaum India bekerja disektor perladangan. Hasilnya, kaum
Cina lebih kedepan dalam soal perniagaan berbanding dengan kaum Melayu dan kaum
India.
Selepas kemerdekaan, kerajaan Malaysia menyedari betapa
pentingnya keusahawan kepada individu, masyarakat dan negara, dan bagaimana ia
boleh menyumbang kepada keamanan negara. Semenjak dari itu, kerajaan telah
mengfokuskan kepada keusahawanan sehinggalah sekarang. Dasar Ekonomi Baru
(1971-1990), Dasar Pembangunan Negara (1990-2000) dan Wawasan 2020, semua pihak
mengalakkan dan memberi sokongan terhadap pembangunan keusahawanan di Malaysia.
Kerajaan
memberikan galakan pembangunan keusahawanan dan memberikan pengiktirafan kepada
keusahawanan kerana mereka boleh menyumbang kepada pembangunan negara. Tahun
1995, kerajaan menubuhkan Kementerian
Pembangunan Keusahawanan sebagai badan yang mengawal dan mempromosi pembangunan
keusahawanan di Malaysia. Kini, kementerian tersebut telah ditukar kepada
Kementerian Pembangunan Keusahawanan dan Koperasi.
3.0 Bibliografi
Student UM
repository. (2010). Teori – Teori Keusahawanan.
Diperolehi pada Apr 25, 2010
Norita Deraman, Armanurah Mohamad, Habshah Bakar,
Norashidah Hashim, Ong .Y.K., (2010). Keusahawanan Teori dan Praktis (ed. 2). Kuala Lumpur: Mc Graw Hill Education
Rosli Mahmood, Lily
Julienti Abu Bakar, Mohamad Yusop Mohd Jani, et al. (2007). Prinsip – prinsip Asas Keusahawanan. Kuala
lumpur: Cengage Asia Pte Ltd
Rusdi Mustafa. (1991). Ke Arah Usahawan Berjaya. Kuala Lumpur:
Tunas Ilmu Publications
PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,
BalasPadam