Budaya adalah corak perilaku harian yang
diamalkan oleh individu ataupun kumpulan individu di dalam menguruskan hal-hal kehidupan mereka. Budaya yang murni selalunya mempengaruhi corak
perilaku individu kearah yang dikehendaki dan diterimaoleh kumpulan masyarakat setempat. Keusahawanan merangkumi sikap, pengetahuandan kemahiran yang cenderung
ke arah aktiviti perniagaan. Maka budaya keusahawanan bolehlah didefinisikan sebagai corak perilaku individu dan kumpulan
individudalam sebuah masyarakat, yang cenderung ke arah melakukan
kegiatan-kegiatan yangberkaitan dengan perniagaan.
Usaha melahirkan usahawan yang
berjaya bukanlah suatu tugas yang mudah. Ia perlukan komitmen, dedikasi,
ketegasan, dan amalan yang berterusan ke arah mempraktikkan roh keusahawanan
dalam setiap urusan harian. Hal ini dikatakan sebagai pembudayaan keusahawanan.
Budaya keusahawanan individu boleh diasuh dan dididik sehingga ia melekat
seperti “aur dengan tebing”. (Kamarulzaman Ismail, Amaludin Ab. Rahman, 2009).
Maka pembudayaan keusahawanan perlu dipupuk dan dimantapkan dalam jiwa belia
supaya generasi ini akan dapat menggerakkan usaha ke arah mencapai taraf negara
maju menjelang 2020.
Berdasarkan
artikel pertama
yang diperolehi dari sumber internet, budaya keusahawanan ini perlu dipupuk dan disemai kepada golongan muda pada peringkat awal lagi iaitu pada peringkat pengajian. Menurut Datuk Shahiruddin Ab. Moin (2014) sekolah memainkan peranan penting bagi melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera tanpa terhad kepada matlamat mencapai kecemerlangan akademik semata-mata. Pendedahan ini boleh dilaksanakan melalui pelbagai aktiviti seperti penubuhan kelab usahawan dan mewujud dan menganjurkan karnival keusahawanan.
yang diperolehi dari sumber internet, budaya keusahawanan ini perlu dipupuk dan disemai kepada golongan muda pada peringkat awal lagi iaitu pada peringkat pengajian. Menurut Datuk Shahiruddin Ab. Moin (2014) sekolah memainkan peranan penting bagi melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera tanpa terhad kepada matlamat mencapai kecemerlangan akademik semata-mata. Pendedahan ini boleh dilaksanakan melalui pelbagai aktiviti seperti penubuhan kelab usahawan dan mewujud dan menganjurkan karnival keusahawanan.
Manakala
artikel kedua pula menjelaskan bahawa aspek budaya keusahawanan dalam kalangan
pelajar bukan sahaja memupuk sifat dan minat terhadap bidang keusahawanan malah
dalam masa yang sama dapat mempratikkan diri sifat kerjasama selain dapat
menambahkan ilmu pengetahuan mengenai selok belok pengurusan di dalam perniagaan.
Perlaksanaan aspek kebudayaan ini perlu melibatkan beberapa faktor – faktor bagi
mendorong perkembangan dalam bidang ini terutamanya faktor- faktor persekitaran
yang kondusif yang disediakan oleh pelbagai pihak. Antara pihak yang perlu
menyokong dan perkembangan keusahawanan ini seperti pihak kerajaan, media massa,
institut pengajian dan masyarakat.
Justeru itu, kesimpulan yag dapat dihasilkan berdasarkan dua artikel tersebut ialah bahawa aspek pembudayaan
keusahawanan adalah merupakan satu proses pembangunan sikap dan personality usahawan
agar cintakan kejayaan dan kecemerlangan dalam setiap usaha yang dilakukan. Oleh
itu, amat penting sekiranya budaya keusahawanan tersebut diterapkan kepada
golongan muda serta dibantu oleh pihak sekolah da pihak- pihak yang terlibat
bagi mengembangkan lagi minat dan kecenderungan yang tinggi dari golongan muda
terhadap aspek keusahawanan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan