Keluarga
Akihiko Otsuka merupakan pengasas produk minuman kesihatan pocari sweat di
Jepun yang kini berusia 35 tahun. Idea perniagaa ini tercetus apabila beliau
ingin menghasilkan satu produk yang unik dan bermanfaat untuk kegunaan
masyarakat. Beliau melakukan satu eksperimen dengan melantik Harima dan
Takaichi bagi menghasilkan produk tersubut. Produk minuman ini merupakan produk
kesihatan dengan kadar penggunaan gula yang rendah untuk tubuh badan.
Penghasilan
produk tersebut mengambil masa yang lama untuk mewujudkan satu minuman
kesihatan yang benar- benar berfungsi bagi seseorang individu yang aktif
melakukan aktiviti harian. Pelbagai percubaan yang dilakukan oleh Takaichi,
pakar makmal iaitu dengan melakukan hampir 1000 sample dan telah cuba diberi
minum kepada Pengarah Otsuka
Pharmaticeutical, namun tidak berjaya. Idea tercetus apabila, salah seorang
pekerja memberi minuman buah-buahan lalu Otsuka mencampurkan kedua- dua cecair
tersebut dan akhirnya memperolehi satu minuman yang enak dan sedap untuk
diminum.
Pada
peringkat awal, penjualan produk minuman ini tidak mendapat tempat di dalam
pasaran manakala sambutan dari masyarakat juga tidak memberangsangkan. Namun pihak
syarikat tidak berputus asa, mereka terus melakukan penjualan produk tersebut di
serata tempat. Akhirnya, pengarah Otsuka memperolehi strategi iaitu
melaksanakan penjualan produk minuman secara percuma dalam kalangan masyarakat
di Jepun selama setahun. Namun begitu, penjualan tetap merosot dari masa ke
semasa, beliau masih tidak berputus asa lalu meneruskan strategi walaupun
mengalami kerugian yang besar. Strategi tetap diteruskan kerana beliau
berpendapat bahawa keuntungan akan diperolehi sekiranya setiap lapisan dapat
mengenal dan memahami fungsi dan kegunaan air minuman tersebut.
Pada
tahun 1981, peningkatan berlaku secara mendadak terhadap produk minuman Pocari
Sweat kerana perubahan cuaca di Negara tersebut dan sebilangan individu yang
bergiat aktif dalam aktiviti harian sangat memerlukan minuman tersebut untuk
mengembalikan kecergasan dan tenaga kepada mereka untuk meneruskan aktiviti
hariannya. Pembanguan dan perkembangan produk minuman pocari sweat telah
menembusi 16 buah Negara termasuk Negara Indonesia .
Kesimpulan
yang dapat dibuat berdasarkan video ini ialah setiap individu yang terlibat
dalam dunia keusahawanan perlu sentiasa merebut peluang yang ada disamping
mencari peluang-peluang baru bagi menghasilkan produk yang kreatif dan inovatif
untuk memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat. Selain itu, kesabaran dan
sikap berani menanggung risiko perlu diterapkan oleh usahawan bagi memperolehi
kejayaan pada kemudian hari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan