Tirto
Utomo merupakan pengasas produk air
minuman Aqua di Indonesia. Idea perniagaan ini tercetus apabila beliau
menyedari bahawa masyarakat amat memerlukan bekalan air bersih untuk dijadikan
keperluan asas di dalam kehidupan. Maka, beliau mengambil peluang tersebut
untuk mencipta satu produk berdasarkan sumber alam semulajadi iaitu
memperolehinya dari tanah. Kegigihan beliau
dalam mempelajari cara menghasilkan produk air minuman ini sehingga ke Bangkok
dan akhirnya menubuhkan sebuah syarikat pada tahun 1974 dan memulakan penjualan
produknya di Indonesia.
Pada
peringkat awal, perniagaan beliau tidak mendapat sambutan yang baik dari pihak
masyarakat dan mengalami kerugian yang teruk sehingga beliau membuat keputusan
untuk memecat beberapa orang pekerja dan hampir mengishtiharkan untuk menutup
perniagaan tersebut. Namun begitu, hasrat untuk menutup perniagaan dibatalkan
apabila salah seorang pekerjanya memberi idea supaya melakukan penjualan secara
ekstrem. Dari situ, beliau telah memperolehi strategi untuk melakukan penjualan
secara ekstrem dengan meningkatkan harga air minuman tersebut yang pada asalnya bernilai 175 rupiah. Strategi
dan idea yang dilaksanakan tersebut berjaya meningkat penjualan produk serta
memperolehi keuntungan kepada syarikatnya.
Pada
era 84, bagi mengembangkan perniagaannya, beliau telah berpakat dengan pekerja-
pekerjanya untuk memasarkan dan menawarkan produk minuman Aqua dengan hanya
menjual dan meletakkan 3 botol minuman sahaja di kedai-kedai berhampiran bandar. Cara ini merupakan
strategi kedua perniagaan beliau kerana dengan cara meletakkan sedikit di kedai
dapat mewujudkan pendapat dari masyarakat yang beranggap bahawa produk tersebut
sangat laris dijual. Keberkesanan idea tersebut terbukti apabila penjualan dan
keuntungan yang diperolehi semakin meningkat.
Peluang
tersebut di ambil oleh beliau dengan meluaskan penjualan produk minuman
tersebut di beberapa kawasan sekitar
bandar seperti hotel, kedai dan restauran. Strategi ini memberi impak yang
besar kepada masyarakat untuk mengenali produk tersebut dengan lebih mendalam. Selain
itu, Tirto Utomo juga menawarkan syarikatnya sebagai penaja utama dalam
pelbagai peristiwa-peristiwa berkaitan sukan kerana dengan cara ini dapat
memberitahu kepada masyarakat bahawa produknya dapat memberi tenaga kepada
gologan tersebut. Setiap strategi yang digunakan mendapat sambutan yang tinggi
dari setiap lapisan masyarakat di Indonesia.
Walaubagaimanapun,
setiap perniagaan tidak akan lari dari pelbagai risiko termasok risiko dari
segi persaingan. Beliau berpendapat dengan wujudnya persaingan maka produknya
akan sentiasa meningkatkan kualiti dan dapat melakukan perbandingan bagi
menghasilkan produk yang lebih baik bagi mengekalkan kedudukan di dalam
pasaran.
Namun
begitu, jangka hayat beliau tidak panjang, maka perniagaannya diambil alih oleh
anak- anak dan para pekerja bagi
mengembangkan perniagaannya. Pergabungan dan kerjasama dilakukan antara
syarikat minuman yang terkenal di luar Negara iaitu DANONE. Dengan cara ini,
produk tersebut dapat menembusi pasaran luar Negara serta dapat mengembangkan
lagi perniagaan air minuman di serata dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan