Jumaat, 26 September 2014

TOKOH USAHAWAN DI MALAYSIA

Datuk Jimmy Choo

2.0  Datuk Jimmy Choo

Professor Datuk Dr. Jimmy Choo Keat atau lebih dikenali sebagai Jimmy Choo, seorang pereka kasut bertaraf antarabangsa yang lahir di Pulau Pinang, Malaysia. Tokoh usahawan ini amat dikagumi oleh setiap lapisan masyarakat kerana kepakarannya dalam menghasilkan sepasang kasut berfesyen yang sentiasa menarik minat golongan wanita untuk membelinya. Bukanlah disebabkan status atau jantina yang dapat menentukan jenis perniagaan seseorang dalam mengecapi kejayaan dalam hidup, beliau telah membuktikan bahawa kerjaya sebagai pereka kasut dapat mengubah kehidupan beliau menjadi lebih baik sehingga ke hari ini. Kejayaan yang diperolehinya telah membuahkan hasil dan setiap rekaan kasut bukan sahaja terkenal di Malaysia mendapat sambutan yang baik di luar Negara. Maka tidak hairanlah sekiranya beliau salah seorang usahawan yang mendapat gelaran datuk dan diangkat sebagai usahawan yang Berjaya di Malaysia berdasarkan kesungguhannya mengembangkan perniagaannya.

2.1 Latar Belakang

Dilahirkan pada 1961 di Pulau Pinang, Malaysia dan merupakan anak kepada seorang tukang kasut dalam sebuah keluarga yang kecil. Beliau dibesarkan di Lebuh Hutton, Georgetown, Pulau Pinang dan mempunyai gemar menghabiskan masa dengan melakukan aktiviti berenang di Gurney Drive.
Beliau telah mendapat pendidikan awal di sekolah Shih Chung dan pada ketika usianya berusia 11 tahun, beliau telah membantu bapanya serta Berjaya menghasilkan sepasang kasut. Walaubagaimanapun, beliau telah menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen di London. Semasa tahun kedua pengajiannya, beliau telah mula belajar hidup berdikari iaitu melakukan kerja separuh masa sebagai pencuci di restoran dan juga di kilang kasut bagi menampung pembelanjaan pengajiannya.

2.2 Pembangunan Perniagaan

Setelah Berjaya menamatkan pengajiannya. Jimmy Choo bekerja sebagai penolong pereka fesyen di sebuah kilang di Hackney, London selama 2 tahun dan telah mengmbil keputusan untuk membuka sebuah kedai kasut dengan menyewa sebuah hospital tinggal untuk menjalankan perniagaan tersebut. Malangnya, jualan kasut perniagaannya tidak membanggakan  selama 4 tahun. Sungguh pun begitu, beliau tidak pernah berputus asa untuk mengembangkan perniagaan sehinggalah rekaan kasut beliau telah mendapat liputan majalah Vogue, sebuah majalah terkenal di UK. Namun begitu penjualan kasut beliau masih tidak meningkat dari masa ke semasa.
Akhirnya, rekaan kasut yang dihasilkan beliau dapat menarik perhatian seorang orang kenamaan iaitu mendiang Puteri Diana lantas membelinya. Semenjak dari peristiwa itu, Puteri Diana menjadi salah seorang pelanggan setia terhadap rekaannya dan pada masa yang sama jualan kasutnya melonjak naik dan menjadi kegilaan artis dan selebriti di serata dunia. Jenama yang dihasilkan oleh beliau seringkali dikaitkan dengan gaya, kemewahan dan ketulenan.
Pada tahun 1996, beliau mengasaskan Jimmy Choo Ltd bersama Tamara Mellon, editor British Vogue. Tamara Mellon menjadi rakan kongsi bersama Jimmy Choo untuk memulakan sebuah syarikat pengeluaran kasut yang berpusat di Itali. Pada April 2001, Jimmy Choo mengumumkan satu perjanjian perkongsian baru dengan Equinox Luxury Holdings Ltd. Perkembangan perniagaan beliau semakin meluas di luar negara dan telah memegang saham- saham yang tinggi di dalam sesebuah syarikat yang berpengkalan di sana.

Menjadi perkara biasa kepada sesorang usahawan dalam menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan dalam mengembangkan perniagaannya untuk mencapai sesuatu kejayaan. Sehingga ke hari ini, rekaan kasut yang dihasilkan oleh beliau masih mendapat tempat di dalam pasaran antarabangsa. Maka dengan itu, beliau telah dianugerahkan gelaran Datuk oleh sultan Pahang atas kejayaan yang diperolehi dalam bidang fesyennya. Selain itu juga, beliau telah dianugerahkan gelaran professor leh University of the Arts London atas sumbangannya dalam bidang yang diceburinya dan anugerah yang paling membanggakan beliau ialah mendapat anugerah “Order of the British Empire” OBE (Knighthood) oleh permaisuri England, Queen Elizabeth II pada tahu 2002.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan